Wednesday, October 22, 2008

MAHFUZ : TAHAP BERFIKIR MEMALUKAN PAS?


"BN angkuh tidak hirau permintaan PR" .... begitulah head line Sinar Harian 22 Oktober 08, halaman N4.

Wartawan Sinar Harian (SH) memetik Mahfuz Omar, Ketua Penerangan PAS Pusat yang mendakwa bahawa Kerajaan BN terlalu angkuh kerana tidak menghiraukan permintaan Pakatan Rakyat (PR) agar peralihan kuasa dilakukan segera bagi mengembalikan keyakinan masyarakat kepada pemerintahan negara.

Menurut Mahfuz, sepatutnya isu peralihan kuasa dari Datuk Seri Abdullah Badawi kepada Datuk Seri Najib pada Mac 2009 nanti tidak timbul. Yang wajar dibincangkan adalah peralihan kerajaan dari BN kepada PR. Tetapi ketua BN tidak mengendahkan usaha dan permintaan PR.

Rakan-rakan Penulis menggeleng kepala membacakan kenyataan Mahfuz. "Nak katakan tak cerdik, Mahfuz ni Ahli Parlimen. Ketua Penerangan PAS. Nak kata cerdik, takkan benda tu pun dia tak faham", rungut rakan-rakan tadi.

"Kalau PR nak ambil alih kerajaan, dia kenalah menguasai majoriti Dewan Rakyat. Tak kiralah, majoriti mudah ke, dua pertiga majoriti ke!" tingkah kawan yang lain. "Takkanlah BN nak serah kerajaan ni kepada PR sedangkan BN menguasai majoriti", sambungnya lagi.

Penulis sangat setuju 101 peratus dengan hujah-hujah mereka tadi. Di Perak, PR hanya menang dengan majoriti yang sangat tipis, tetapi akur dengan kerajaan yang dibentuk oleh PR. BN menang 28 manakala PR 31 sahaja. Hanya beza 3 kerusi. Tak ada pulak suara BN yang minta supaya Kerajaan PR Perak menyerahkan kuasa kepada BN. Hanya akan berusaha untuk merebut kembali kerajaan Perak dalam PRU-13 nanti. Itu terpulang kepada rakyat. Kalau rakyat masih memilih PR walaupun dengan bermacam masalah timbul, maka PR akan diberi mandat oleh rakyat. Demikian sebaliknya.

Di Selangor demikian juga. Jumlah kerusi semuanya 56. BN menang 20 kerusi, sementara PR 36 (PAS 8, DAP 13, PKR 15). Pun tidak dua pertiga majoriti.

Demikian juga dengan Kedah yang ada 36 kerusi. BN menang 14, sedangkan PR hanya 21 (PAS 16, DAP 1, PKR 4) dan Bebas 1. PR memerintah tidak dengan dua pertiga majoriti juga. BN tak bising macam yang dibuat oleh Mahfuz. Mungkin orang-orang BN lebih cerdik dari Mahfuz kut!

Dalam hal ini, Mahfuz kenalah sabar dan bercakap lebih bijak. Janganlah kerana kuat bercakap, orang tau siapa saudara. Mahfuz kena lihat dan cermin diri @ tau diri.

Rakyat dan penyokong Pakatan Rakyat sudah dapat 'mencium' masalah yang sedang mereka hadapi. PKR dengan ego tersendiri untuk mengepalai PR. DAP pula tetap dengan 'Malaysian-Malaysia'nya dan tidak akan bersetuju sampai bila-bila pun pembentukan negara Islam yang akan diperjuangkan oleh PAS. Sementara PAS pula, sepertimana yang diperingatkan oleh Presidennya tetap istiqomah dengan perjuangan Islam, membentuk negara Islam dan melaksanakan Perundangan Islam sebagaimana tercatat dalam undang-undang tubuh PAS.

Di mana titik pertemuannya? Bolehkah Mahfuz selaku Ketua Penerangan PAS menjelaskan perkara-perkara tersebut secara terbuka dan berdepan dengan PKR dan DAP?

Perbedaan antara PAS dan DAP bukan perkara furu' tetapi perkara prinsip. Toleransi hanya akan boleh dibentuk antara PAS dan DAP sekiranya PAS bersedia menggugur atau mengendurkan perkara asas tadi. Atau DAP sanggup menerima prinsip asas yang diperjuangkan PAS. Persoalannya, sanggupkah PAS? Sanggupkah DAP?

Mahfuz kena jawab isu ini secara gentleman. Atau mungkin juga pihak Agenda Daily boleh menganjurkan satu debat terbuka antara Mahfuz dengan DAP. Biar ahli dan penyokong PAS dan DAP tau cerita sebenarnya. Lepas itu mereka akan nilai. Hasil penilaiannya mungkin akan mereka tuangkan dalam PRU-13 nanti. Mudah cerita!

Semua itu sebagai menjawab hujah Mahfuz di perenggan akhir dalam tulisan SH tersebut, '.......... tidak timbul sebarang isu mengenai ketidaksefahaman antara mereka (PAS, PKR dan DAP). Malah mereka bersepakat dan bermesyuarah dalam banyak keputusan yang dilakukan'.

Buktikanlah !! Syaratnya jangan memalukan PAS.

NGUPINGTRUS : Belum tentu orang pandai berpidato itu bijak. Kadang-kadang semakin banyak dia bercakap, semakin jelas kebodohannya!

2 comments:

Anonymous said...

Salam,
Kebanyakan manusia yang pintar berkata-kata...adalah hampeh dalam kerja dan tindakan

Anonymous said...

betullll...ramai dah aku jumpa...