Friday, October 10, 2008

ANWAR BERLINDUNG DI BELAKANG DATO' NIK AZIZ?




Pelik juga ya! Kepimpinan PAS yang lain kelihatannya tidak begitu 'jelira' dengan Anwar (DSAI). Presiden PAS sendiri, Dato' Seri Haji Hadi (Haji Hadi) nampaknya hanya biasa-biasa saja dengan DSAI. Bak kata orang tua, ala kadar saja. Demikian juga dengan Timbalan Presiden, Ustaz Nasaruddin, Haji Mat Sabu (Naib Presiden) dan lain-lain kepimpinan tertinggi PAS, termasuk di peringkat negeri. Yang lebih menonjol adalah Dato' Mustafa Ali (Pesuruhjaya PAS Terengganu).



Tapi Dato' Nik Aziz (Pak Nik) suka dan sayang benar dengan MP Permatang Pauh tu! Sebab apa? Entahlah! Ada pendapat, hanya Husam Musa dan rakan-rakannya saja yang tahu!


Banyak keadaan yang memberikan indikasi terhadap dakwaan di atas. Antaranya adalah sewaktu PRK Permatang Pauh. Nik Aziz adalah pimpinan PAS yang turut memimpin Solat Hajat Perdana untuk kemenangan DSAI.

Demikian juga dalam isu Mustafa Ali yang tidak telah memberikan komentar terbuka kepada dakwaan DSAI menjatuhkan kerajaan BN pada 16 September lalu. Mustapha manyatakan, berdasarkan pengetahuan dan pengalaman politik beliau, perkara itu takkan terjadi. Hujah-hujahnya telah diberikan. Mustafa bukan tak mau kerajaan BN ditukarkan, tetapi tak mau rakyat, terutamanya orang PAS terperangkap dengan dakwaan DSAI yang dianggapnya hanya satu ilusi.


Akibat dari itu, Mustafa 'dimarahi' oleh Nik Aziz. Kata-kata dalam suratnya sangat menghiris perasaan Mustapha, walaupun Mustafa tidak meluahkannya. Apa tidaknya, kenyataan Mustafa diibaratkan oleh Nik Aziz sebagai 'lidah UMNO'. Jawatan Pesuruhjaya PAS Terengganu yang disandang oleh Mustafa diibaratkan telah tersalah pilih orang. Ertinya Mustapha bukan sepatutnya dilantik oleh PAS Pusat selaku Pesuruhjaya. Malah, lebih ironis lagi, Nik Aziz mengaitkan tindakan Mustafa menjurus kearah tindakan Dato' Asri Muda (almarhum), yang meninggalkan PAS dan menyertai UMNO.


Penilaian Nik Aziz terhadap Mustafa, dilihat oleh kalangan orang PAS sebagai keterlaluan. Malah ada yang mengatakan kata-kata itu bukan dari lidah Nik Aziz. Tetapi kelompok lain yang memang tidak senang dengan Mustafa.


Bagi Mustafa, beliau yang telah lama dalam politik, dan pernah menjadi Timbalan Menteri sewaktu PAS bergabung BN satu ketika dulu, hanya menyatakan pendangan peribadinya terhadap dakwaan DSAI. Beliau juga menyatakan, "Kita sama-sama tengoklah nanti, tarikh 16 September, akan berlaku ke tidak".


Akhirnya, semua orang tau dakwaan Mustafa benar!


Berita terbaru adalah, Majlis Aidilfitri di kediaman DSAI di Ceruk Tuk Kun pada Sabtu ini (11 Oktober), menurut sumber Harakahdaily, Nik Aziz akan hadir sama. Di samping meraikan, Nik Aziz juga akan mengadakan pertemuan dengan DSAI dan Guan Eng.


Ada yang bertanya, kalau pertemuan itu untuk membincangkan perkara-perkara pentadbiran kerajaan negeri, kenapa pulak DSAI ikut sama? Dia bukan MB atau KM! Kalau nak bincang tentang kerjasama parti politik, kenapa pulak Hj.Hadi tak terlibat (sehingga berita ini ditulis, tidak ada maklumat Hj.Hadi akan terlibat). Nik Aziz bukan Presiden PAS. Dia adalah Mursyidul Am. Dari segi pengurusan organisasi, urusan parti diketuai oleh Presiden Parti. Kalau Presiden tak dapat hadir, diwakilkan kepada Timbalan, atau Naib.


Atau, adakah DSAI dan Guan Eng tidak selesa untuk berbincang dengan Hj.Hadi bagi pihak PAS? Ataukah Nik Aziz orang perantaraan kumpulan Erdogan dengan DSAI?


Hujah bahawa DSAI tidak begitu selesa dengan Hj.Hadi, ada logiknya. Dalam isu kerajaan 16 September, Hj.Hadi dilihat hanya 'selamba' saja. Tidak terlalu ghairah. Malah dalam ceramahnya di Kota Sarang Semut Ramadhan baru lalu secara jelas mengingatkan orang PAS supaya tidak terpesong dari landasan perjangan asas PAS yang meletakkan Islam di depan. Sekali imbas, seruan Presiden PAS itu biasa-biasa saja. Tetapi jika dilihat secara dalam, ia mempunyai mesej tersendiri. Mesej kepada orang PAS supaya bersitegas (bersikap tegas) dengan asas perjuangan. Tidak hanyut dengan fenomena yang menghayalkan!


Dalam erti kata lain bahawa, Hj.Hadi sudah dapat mengesan trend dan kecenderungan sekelompok orang PAS yang dilabelkan sebagai Kelompok Erdogan yang semakin terbuai dengan alunan lunak DSAI akan menumbangkan BN pada 16 September, dan dirinya sendiri diuar-uarkan jadi PM.


Justru kerana ketegasan Hj.Hadi sedemikian menyebabkan DSAI tidak selesa dengannya. Kalau nak ikutkan, DSAI akan lebih selesa dan mudah untuk berbincang dan 'mengarahkan' Husam (Naib Presiden), Kamarudin Jaafar (S/U Agung), Khalid Samad (Timb.Pesuruhjaya Selangor) dan beberapa orang lagi yang memang terkenal dengan kelantangan bersuara dan berpengaruh di kalangan orang muda dalam PAS. Mereka mungkin diperkirakan lebih mudah mengikut telunjuk DSAI.


Cuma mereka sendiri yang mungkin 'malu mata' dengan saf kepimpinan lain. Tak mau melangkah bendul.

Maka jalan penyelesaiannya adalah, ketengahkan Nik Aziz untuk berurusan dengan DSAI. Pemimpin PAS lain mungkin tak tergamak pula nak kritik orang tua tu! Sementelahan pula Nik Aziz adalah Mursyidul Am. Selamat!!


Persoalannya adalah, kenapa Nik Aziz sanggup jadi macam tu? Tidakkah orang yang lebih wajar dalam urusan rundingan parti dengan parti lain adalah Presiden?


Adakah kerana daya fikir MB Kelantan tu sudah kurang bernas? Kurang bernas kerana faktor lanjut usia? Cara berfikir sudah 'mentok' (sudah sampai tahap maksimal)? Atau sudah mengalami kecelaruan berfikir akibat dari dirasuk oleh daya fikir kumpulan Erdogan? Entahlah! Hanya Allah saja yang tahu!


Apa pun halnya, yang untung adalah DSAI dan kumpulan Erdogan.


NGUPINGTRUS : Ribut dalam cawan kopi PAS semakin kencang. Ombaknya semakin tinggi. Dalam siri yang lain, Penulis akan cuba ulas satu perjumpaan khas PAS yang akan diadakan di Langkawi dalam masa terdekat ini. Demikian juga pandangan Ustaz Ahmad Awang (salah seorang Naib Presiden PAS) tentang 'kemurungan' tarbiyah dalam PAS.

No comments: