Monday, October 13, 2008

SALUT DATUK ZAID IBRAHIM!

Nah! Ini baru tak pelik. YB Senator Datuk Zaid Ibrahim, bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri memang hebat. Dia bukan saja sanggup meletakkan jawatan menteri penuh baru-baru ini yang dikabarkan tidak setuju dengan ISA, tetapi dalam suasana yang dikirakan agak kontroversi, beliau hadir ke majlis Rumah Terbuka Idilfitri PKR di Kelab Sultan Sulaiman, Kg.Baru, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Di satu sisi, sifat yang ditunjukkan oleh Zaid itu bagus. Mengeratkan tali silaturrahim di antara beliau dan DSAI. Tapi, di sisi yang lain yakni bacaan pemerhati politik, tindakan Zaid itu tidak kena pada masanya.

Beliau baru saja meletakkan jawatan menteri kerajaan BN kerana tidak setuju dengan ISA yang pada pendapat beliau ISA hanya perlu digunakan kepada kumpulan pengganas bukan kepada orang atau kumpulan yang boleh mencetuskan keganasan atau huruhara. Tak ramai orang macam Zahid. Beliau bukan Timbalan Menteri, tapi Menteri Penuh. Beliau bukan menang dalam PRU-12 dan jadi Ahli Parlimen kerana bertanding pun tidak. Tiba-tiba saja YAB PM tergerak hati untuk melantik beliau selaku Senator dengan tujuan diberikan jawatan Menteri. Jawatan yang didambakan oleh setiap ahli politik.

Tup-tup baru beberapa bulan saja selaku menteri, beliau letak jawatan. Hanya jawatan Senator saja masih belum dilepaskan. Agaknya dalam masa terdekat ini, jawatan itu pun akan ditinggalkannya!

Alasan dan cara beliau meletakkan jawatan itu pun banyak di kalangan pemimpin UMNO dan BN tidak setuju. Memang benar, ada di kalangan anggota BN yang berpandangan bahawa ISA perlu dikaji dari sudut implementasinya, tetapi semua itu perlu dibawa ke dalam perbincangan kerajaan secara menyeluruh dan komprehensif. Apa baik dan apa buruknya. Janganlah kerana pandangan dan alasan kita terhadap ISA tidak atau belum diterima oleh orang lain, maka kita terus letak jawatan. Kita harus menghormati pandangan orang lain. Itulah namanya perjuangan. Tetapi Zaid tidak melihat itu! Itu bukan orang perjuangan namanya!

Zaid juga harus menghormati Perdana Menteri yang berani melantik beliau selaku Menteri Penuh walaupun sok-sek sok-sek di kalangan ahli UMNO dan BN yang tertanya-tanya apakah gerangan PM melantik beliau sebagai menteri? Nak kata hebat, beliau bukanlah hebat sangat. Nak kata ramai pengikut, bertanding Ketua Bahagian UMNO K.Bharu pun tak menang walaupun pada waktu itu beliau berjawatan Menteri dan lawannya Datuk Fatmi tidak pegang jawatan apa-apa. Hanya bekas Setiausaha Politk kepada YAB TPM! Jadi, apa hebatnya sehingga PM sanggup melantik beliau ke jawatan menteri?

Perkara ini seharusnya jadi pertimbangan dan difikirkan oleh Zaid sebagai menghormati 'Orang Tua' tu (Pak Lah). Itu pun, setelah Zaid menyatakan hasratnya untuk meletakkan jawatan, Pak Lah masih lagi menasihatkan Zaid supaya bercuti. Tapi Zaid masih bersitegas (bersikap tegas) untuk melepaskan jawatan.

Tak terfikirkah oleh Zaid betapa terguris hati Pak Lah dengan perlakuannya itu? kalaupun tak hormat Pak Lah selaku Perdana Menteri, hormatlah beliau selaku orang tua. Orang yang banyak mengharungi asam garam dan ombak badai dalam perjuangan politik.

Namun, walau macamana pun, itulah Zaid!

Eh! Eh! Eh!.... Dalam pada orang politik masih terngiang-ngiang kisah perletakan jawatannya, beliau berada di majlis sambutan Idilfitri PKR di Kelab Sultan Sulaiman. Hadir itu tidak menjadi persoalan sangat sebenarnya, tetapi Zaid kelihatan begitu 'mesra' dengan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar.

Menurut perbualan di kedai kopi dengan beberapa orang pemerhati politik, "Biar betul Zaid ni. Kalau nak 'duduk' dengan Anwar, buatlah 'declaration'. Biar semua orang tau siapa dia sebenarnya. Janganlah sekali-sekali nampak macam ayam, sekali-sekali macam musang".

NGUPINGTRUS : Kalau ayam katakan ayam, dan kalau musang katakan musang.






No comments: