Wednesday, November 12, 2008

JANGAN JADIKAN LAGU NEGARAKU PERISAI DEMONSTRASI


Kekadang, bahan kelakar ni bukan saja datang dari insan seni yang namanya pelawak, atau pun hasil karikatur yang dilakar oleh kartunis.


Bagi Penulis, berita di mana seramai 24 aktivis yang berhimpun beramai-ramai sebagai mengingati ulangtahun 'Bersih' pada 9 November lalu di Petaling Jaya, Selangor turut menggeletek perasaan. Cerita berhimpun itu hanya perkara biasa, lebih-lebih lagi kepada aktivis pembangkang, tetapi dakwaan tangkapan sewaktu menyanyi lagu Negaraku itu yang mencuit hati. Keh! Keh! Keh! Keh! dibuatnya.


Menurut Jurucakap Sekretariat Bersih, Sdr.Faisal Mustaffa, 24 aktivis yang ditahan itu ketika sedang bersemangat menyanyikan lagu Negaraku. Lagu Kebangsaan. Tambahan lagi tangkapan oleh Polis dibuat ketika nyanyian sampai kepada rangkap 'Raja Kita Selamat Bertakhta'. Menurut Faisal lagi, beliau sangat sedih kerana pihak Polis menangkap sewaktu menyanyikan rangkap itu. Ia menunjukkan bahawa pihak Polis telah mencemarkan kedaulatan raja.


Kah! Kah! Kah!


Nasib baik juga pihak Polis tidak menangkap sewaktu mereka menyanyikan rangkap 'Rahmat Bahgia Tuhan Kurniakan'. Kalau pada rangkap ini, pasti Faisal akan mendakwa bahawa pihak Polis tidak menghormati Tuhan. Ertinya, bagi anggota Polis beragama Islam, tidak menghormati Allah s.w.t., sementara anggota Polis yang bukan beragama Islam, mereka juga tidak menghormati Tuhan mereka! Itu yang Penulis tergelak.


Itu pun mujur juga mereka sedang menyanyikan lagi Negaraku. Kalau nampak saja anggota Polis datang untuk menangkap, para demonstran beragama Islam mula membaca Al-Quran atau Surah Yasin, atau buat Tahlil, lagi haru-biru. Sudah pasti pihak Polis didakwa menghina agama Islam. Pasti tajuk berita dalam akhbar tabloid mereka akan lebih hangat lagi, "Anggota Polis Menghina Islam" atau "Polis Kerajaan Islam Hadhari menghina Islam".


Justru itu Penulis nak sarankan kepada kepimpinan Sekretariat Bersih. Lain kali, kalau nak demo lagi, minta mereka bawa Al-Quran (bagi Islam), Bible (bagi Kristian) dan lain-lain kitab sesuai dengan agama mereka. Baru lebih 'kaw'. Polis pun mungkin tak berani nak tangkap!


Seperkara lagi, kalau tak salah ingat dan tak salah dengar, Tony Pua (ahli parlimen Petaling Jaya Utara) sewaktu diwawancara oleh pihak media, beliau menyatakan pihak Polis menangkap para demonstran sewaktu lagu Negaraku dinyanyi pada senikata 'Rahmat bahgia'. Tetapi Faisal mendakwa pada senikata 'Raja Kita Selamat Bertakhta'. Entahlah, siapa yang betul, siapa yang bohong. Kalau Faisal bercakap benar, ertinya Tony Pua berbohong. Kalau Tony Pua bercakap benar, ertinya Faisal yang berbohong. Atau kedua-duanya bercakap benar kerana waktu waktu Polis menangkap Tony Pua, ia sedang menyanyikan bait berkenaan sedangkan sewaktu menangkap Faisal, dia sedang menyanyikan bait yang lain. Atau kedua-duanya berbohong. Semuanya serba mungkin!


Merujuk sepertimana laporan dalam Harakahdaily 11 November, tulisan Wan Nordin Wan Yaakob, bagi mengulas dakwaan Ketua Polis Selangor tentang insiden tersebut, Faisal dipetik sebagai berkata, "Ketua Polis Selangor tidak layak menjadi seorang yang berpangkat di dalam organisasi Polis terutamanya di negeri di bawah jajahan takluk kerajaan Pakatan Rakyat".


Penulis sebenarnya hiba bercampur lucu memikirkan tahap pemikiran Sdr.Faisal. Beliau kelihatan angkuh terhadap penguasaan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, sedangkan baru memerintah sekitar 8 bulan. Dia tak tau ke bahawa negeri Selangor tu salah sebuah negeri yang berada dalam Malaysia, dan negara Malaysia masih diperintah oleh Kerajaan Barisan Nasional.


Dalam hal perhimpunan haram ni kita seharusnya berfikiran waras, rasional dan matang. Kita persoalkan, apa perlunya perhimpunan Bersih itu disambut ulangtahunnya? Atau, kalau nak sambut juga, minta izin dengan kerajaan Selangor untuk gunakan Stadium di Selangor. Nah, berdemolah dalam stadium tu. Nak menjerit ke, nak nyanyi lagu Negaraku ke, nak buat konsert tunjuk punggung ke ..... Buatlah. Lupa ke Faisal bahawa awak tu dah memerintah kerajaan Selangor. Bukan pembangkang. Kerjanya dok asyik berdemo saja, bila nak buat kerja lain?


Tunjukkan prestasi yang baik dalam memerintah. Bantu MB Selangor tu. Kalau rekod cemerlang, PRU 13 nanti rakyat akan sokong lagi. Takut-takut nanti, PR jadi kerajaan di Selangor hanya sepenggal saja. Bunga-bunga ke arah itu sudah ada.


Untuk Faisal, nasihatkan kawan-kawan tu supaya buat kerja lain yang lebih banyak di atas dunia ini. Jaga anak bini lebih baik daripada terus menerus berdemo. Penulis yakin, pihak Polis akan tetap bertegas dalam menjaga ketenteraman awam. Walaupun didakwa bahawa demo tersebut secara aman, tetapi ia boleh mengundang perkara-perkara yang negatif di sampingnya.


NGUPINGTRUS : Jangan jadikan lagu Negaraku sebagai perisai untuk menghalalkan demonstrasi.

2 comments:

Pemuda Malaysia said...

Faisal Mustapa yang bodoh!!!

Anonymous said...

Sabar... sabar ... sabar ... pemuda malaysia tak baik cakap macam tu, kalau cakap macam ni agaknya mulia sikit "Faisal Mustapa ada bodoh sikit".