Tuesday, June 9, 2009

KEMANA GERANGAN SI-RAJA PETRA?

Alahai Raja Petra, kemana gerangan engkau berada? Polis Malaysia cari, Interpol cari, Mahkamah Sesyen cari, Imigresyen Malaysia cari, dan ramai lagi orang turut cari engkau ni! Rindu sangat kat engkau. Takkan menghilang gitu saje.

Kalaulah kerana kes mahkamah gara-gara engkau dok kata kat Datin Seri Rosmah mansor (isteri Dato' Seri Najib), takkanlah engkau takut sehingga lari tak dapat dikesan. Berdepan sajalah dengan mahkamah.

Di mahkamah nanti engkau pun akan ada peguam yang membelanya. Mereka handal-handal belaka. Biarkanlah peguam yang handal-handal tu yang akan berlawan dengan pendakwa. Tuan Hakim hanya akan melihat dan mempertimbangkan hujjah pendakwa dan pembela. Kalau pendakwa hebat, hujjahnya kukuh, sementara pembela memberi hujjah yang dangkal dan lemah, maka Tuan Hakim mungkin akan menjatuhkan engkau bersalah. Demikian sebaliknya!

Dan kalau engkau didapati bersalah memfitnah, hukuman paling tinggi dipenjara atau didenda, atau kedua-duanya sekali. Bukan hukuman mati!

Kalau duduk di penjara pun, engkau masih diberi makan. Kalau engkau tak suka nak makan, engkau buatlah mogok lapar pulak. Kengkawan engkau di Perak hari tu mogok lapar 3 hari. Engkau mogok lapar pulak 30 hari. Barulah engkau jadi idola di kalangan kengkawan.

Kalau dijatuh hukum penjara pun, hati kecil engkau sebenarnya dah tahu dari awal semasa tulis artikel menuduh isteri Tok Najib tu. Tuduhan itu benar ataupun dusta. Orang tua-tua pun ada kata, "Kumbang jarak, kumbang jagung, berani buat berani tanggung". Lu tanggunglah sendiri!

Tapi kalu lari-lari macam ni tak bestlah. Tak gentleman. Orang kampung kata, "macam tak ada batu".

NGUPINGTRUS : Pepatah juga ada mengatakan, "Nakal tangan, dapat hutang". Bira dah berhutang, kenalah bayar Tuan Raja oi!

No comments: