Saturday, January 3, 2009

PEMILIHAN WAHID BUKTI PAS BERMASALAH CALON


Pengumuman Mohd Abdul Wahid Endut sebagai calon Pas bagi Pilihanraya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Terengganu pada 1 Januari 2009 (malam) di Stadium Tertutup Kuala Terengganu oleh Presiden Pas memberi gambaran bahawa Pas ketandusan pemimpin untuk diletakkan sebagai calon di situ.



Sebelum ini, tidak ada pun bayangan bahawa nama Wahid disebut-sebut sebagai orang yang akan dicalonkan oleh Pas. Hal ini diakui sendiri oleh Wahid. demikian juga pemimpin Pas yang lain. Antaranya YB Khalid Samad.


Sebagaimana yang dilaporkan dalam Sinar (N6), "Ini keputusan kepimpinan. Saya sendiri pun tidak tahu dipilih kerana pada peringkat awal dulu, seboleh-bolehnya cuba elakkan nama saya (terpilih bertanding), cuma saya ingin pastikan Pas akan menang dan pilih calon terbaik".


Ertinya, Wahid sendiri bukanlah berhajat sangat untuk bertanding di PRK K.Terengganu, kerana beliau sendiri mempunyai tanggungjawab selaku ADUN Wakaf Mempelam. Kawasan DUN Wakaf Mempelam pun bukanlah kawasan yang mendapat pembelaan sewajarnya daripada Wahid dari segi pembangunan dan kesejahteraan rakyat walaupun sudah jadi Wakil Rakyat di situ sejak 1990.


Malah, menurut beberapa maklumat perbualan masyarakat di Restoran McGyver, Jalan Kuala Berang (dalam kawasan DUN Wakaf mempelam) menyatakan, "Walaupun Wahid jadi Tok Wakil dah lima penggal, tapi dia tak buat apa juga. Kalau sekadar ziarah orang sakit, lawat orang mati, tak jadi Tok Wakil pun tak apa", kata sumber berkenaan.


"Dulu masa Pas perintah Terengganu, dia jadi tak buat apa juga. Hanya bersyarah sana sini saja. Masalah rakyat bukan boleh selesai dengan kuat bersyarah", tambahnya lagi.


"Lening (sekarang) nok jadi Ahli Parlimen pulok. Baiklah tok payoh. Buat dia tamboh kaya lagi. Rakyat susoh serupa tu le!, tambah rakannya dengan dialek Terenganu pekat.


NGUPINGTRUS : Orang Kuala Terengganu kena fikir dan timbang semasak-masak keputusan yang akan dibuat pada 17 Januari 2009 nanti. Kalau Dato' Wan Farid, sangat besar kemungkinan kalau menang nanti akan dilantik semula sebagai timbalan menteri atau menteri penuh. Limpahan nikmatnya juga akan dapat dirasakan oleh orang Terengganu, khususnya orang Kuala Terengganu.

7 comments:

AJK UMNO Bahagian said...

Buat semua rakyat Terengganu khasnya dan Malaysia amnya..... amatilah penyelewengan yang telah dibuat oleh PAS (Penyokong Anwar Sodomy)....

PENYELEWENGAN PAS
OLEH: Ust. Kamal Saidin
Pas hanya sebuah pertubuhan politik yang diasaskan oleh golongan yang kecewa dari mendapatkan kedudukan jawatan. Kekecewaan ini menyebabkan timbullah satu gerakan perjuangan menentang UMNO bermula pada tahun 1951.
Parti ini mengambil nama”Islam” kononnya bercita-cita memperjuangkan Islam sebagai matlamat perjuangan bagi mereka. Hasrat mereka bagi mendapatkan pengaruh di kalangan umat Islam (Melayu) bagi tujuan untuk memperolehi kuasa memerintah.
Persoalannya sekarang: Apakah islam sebagai alat atau matlamat ? Apakah matlamat Islam akan tercapai dengan hanya Islam diperalatkan oleh PAS.
Persoalan inilah yang menjadi punca perbalahan umat Melayu yang membawa kepada perpecahan yang serius yang memerlukan penerangan dan penjelasan sejelas-jelasnya supaya orang Melayu tidak tertipu dengan dakwaan songsang pihak pemimpin-pemimpin Pas yang melabelkan diri mereka sebagai “ulama” jadian.
Menurut falsafah politik bahawa setiap parti lawan adalah musuh, maka setiap musuh wajib diperangi. Cara menguasai kerajaan melalui demokrasi adalah menjatuhkan dalam pilihanraya. Untuk menjatuhkan lawan politik berbagai senjata digunakan termasuk senjata agama dan sehingga sanggup agama diperalatkan.
Dengan menggunkan nama Islam dalam parti ramai orang menjadi keliru. Sanggup mereka menganggap menolak Pas sama dengan menolak islam. Menolak islam boleh menjadi kafir dan murtad yang wajib diperangi – maka inilah jihad sekiranya mati dengan secara jihad ini sebagai shahid dan dijanjikan syurga.
Contoh: ustaz Nik Abd. Aziz semasa beliau mengajar di masjid kampung Pulau Melaka dengan mengatakan : “ Jikalau melawan UMNO tiba-tiba meninggal dunia, maka kita dikira mati syahid”. Kaset ucapannya itu tidak diidzinkan kepada saya untuk mengedar kepada orang ramai, kerana kononnya sensitif dan fatwa itu hanya untuk orang dalaman semta-mata. (Parti Islam antara realiti dan fantasi : Ust. Omar Khalid)
Dakwaan ini menjadi pegangan yang kukuh di kalangan golongan fanatik Pas yang perlu ditangani dengan cermat kerana ia melibatkan persoalan akidah. Penjelasan dengan bukti yang kukuh berdasarkan Al-Quran dan hadis perlu dijelaskan secara terang agar akidah umat Islam tidak terpesong terlalu jauh.
PAS BUKAN AGAMA
Menjadi kewajiban bagi setiap orang islam di malaysia menagani persoalan ini. Menginsafi mereka bahawa memepralatkan Islam bagi tujuan untuk mendapatkan kuasa politik adalah salah dan mengaibkan agama Islam itu sendiri.
Perlu disedari bahawa PAS bukan AGAMA , tetapi ia adalah sebuah parti politik yang bersandarkan dengan nama Islam sahaja. Barang siapa yang menyamai PAS dengan agama baik secara terang mahupun sembunyi, mereka adalah golongan sesat menyesatkan.
Dari Sabdaan nabi Muhammad s.a.w. diriwayatkan oleh Ad-Dailamy dari saidina Ali k.w. :yang bermaksud:-
“jangan kamu sekali-kali mengqiaskan agamaa kerana sesungguhnya agama itu tidak boleh diqiaskan dan permulaan orang yang mengqiaskan itu ialah iblis”.
Dari firman Allah dalam surah Al-An’am ayat 153 Allah telah berfirman dengan maksudnya:-
“sesungguhnya inilah jalanku yang lurus (Islam) ikutlah dan jangan mengikuti jalan-jalan lain (yang boleh meneysatkan) . Maka akan terpisah kamu dari jalan Allah”. (terkeluar dari landasan perintah Allah).
Apabila Pas menganggap mereka sahajalah Islam menuduh UMNO tidak mahu kepada Islam malah UMNO mahu buang “ISLAM” adalah satu fitnah dan tuduhan jahat PAS terhadap orang-orang UMNO malah lebih teruk lagi sehingga sanggup mengatakan UMNO – Parti kafir dan orang UMNO – kafir (terbukti dalam “Amanat Haji Hadi 1981).
Perlu diperjelaskan berdasarkan “KITAB HADIS 40” Hadis kedua : Mengenai peristiwa Jibrail A.S. diutuskan Allah menanya nabi S.a.w. tentang apa itu Islam.
Jibrail a.s. yang menyerupai manusia dating kepada nabi Muhammad s.w. menanyakan tentang Islam, Iman dan Ihsan.
Nabi Muhammad s.a.w. menjawab sebagaimana tersebut di dalam hadis tersebut: iaitu pertama : Mengucapkan dua kalimah syahadah, mendirikan sembahyang , mengeluarkan zakat, berpuasa bulanRamadan dan kelima : menunaikan haji di Baitullah jika da kemampuan”. Inilah rukun Islam yang lima, yang dengannya menjadikan seseorang manusia itu beragama Islam.
Perlu diperjelaskan: “Siapa sebenarnya yang menjalankan sebahagian besar syariat Islam di Malaysia:
- Baik dari Ibadah
- Baik dari Muamalat
- Baik dari Munakahat
Kecuali Jinayat – HUDUD yang belum dilasanakan sepenuhnya bukan disebabkan ENGKAR atau dianggap HUDUD tidak sesuai sebaliknya atas alasan soal “KEMAMPUAN”.
Hudud PAS
1. Sesungguhnya kewajipan melaksanakan hukum Allah adalah tertakluk kepada kemampuan. Tidak dibeban ke atas seseorang itu melainkan mengikut kadar kemampuannya (Maksud ayat 233/286 surat Al-Baqarah). Maksud hadis Nabi Muhammad s.a.w. pula ,”Apabila aku menyuruh kamu sesuatu , maka lakukanlahmengikut kemampuan kamu” (Riwayat Al- Bukhari, Muslim , An- Nasaai dan Ibn Majjah). Janganlah merancang sesuatu diluar kemampuan nanti tidak matang dan kecundang.
2. HUDUD Allah memang tidak boleh disangkal lagi: tetapi HUDUD PAS hanyalah suatu enakmen yang digubal oleh manusia yang tidak berotoriti. Menjaga identiti dan keluhan hudud Allah adalah kewajiban seluruh muslim. Hudud Pas ini tidak boleh ditrima ebagai hukum Allah: kerana banyak acara hudud Allah yang asal diketepikan dengan begitu terang dan mudah.
3. Faktor kemapuan PAKAR PERUNDANGAN ISLAM, PENGHAYATAN SYARIAT UMAT. KEFAHAMAN ORANG YANG BUKAN ISLAM dan MAJORITI AHLI PARLIMEN mesti diambil kira sebelum HUDUD hendaklah dibawa. Hkum Allah (khususnya HUDUD) tidak boleh tegak ditengah-tengah umat Islam yang gawat dengan kejahilan, maksiat dan berbagai kelemahan. Kaedah usul feqah yang bermaksud , “ sesungguhnya menolak keburukkan mestilah didahulukan sebelum menarik kebaikan” mestilah diberikan perhatian.
4. Hukum Allah kalau tidak lengkap jangan cuba dipermainkan untuk kepentingan; kerana ia merupakan hak dan tugas muslim keseluruhan. Sesungguhnya menjaga kepentingan maruah dan identiti Islam lebih utama dari segala kepentingan. Kita perlu menentang sesiapa juga yang cuba menggunakan agama untuk kepentingan mereka.
Untuk lebih jelas lagi: - lihat satu perbandingan antara Islam dan Pas yang nyata berlaku PENYELEWENGAN ISLAM OLEH PAS.
CIPTAAN: Islam agama ciptaan Allah yang diturunkan kepada para Nabi sejak nabi Adam a.s. sehingga kepada nabi Muhammad s.a.w. dengan membawa syariat masing-masing untuk seluruh umat manusia dimuka bumi Allah. SEDANGKAN PAS (Ciptaan manusia) hanya di bumi Malaysia khusus orang-orang Melayu yang menjadi ahli Pas sahaja. Lebih teruk lagi apabila mereka menganggap parti ciptaan mereka itu sebagai parti Allah.
DASAR: dasar yang diperjuangkan oleh Islam ialah Al –Quran dan Hadis (sunnah) yang menjadi pegangan umat Islam bagi mencapai kesempurnaan , Iman dan Islam itu sendiri. SEDANGKAN Al-Quran dan Hadis hanya mahu dijadikan sebagai Perlembagaan PARTI dan diperalatkannya untuk mencapai tujuan politik Pas bukan untuk mencapai keredhaan Allah. Sebaliknya Al-Quran dan Hadis hanya sebutan sahaja dibibir mulut pemimpin-pemimpin PAS dan penyokongnya bagi mengelirukan umat Islam.
Kalau dilihat seperti apa yang pernah disebut oleh Saidatina Aishah r.ha. “Akhlak Rasulullah adalah Al- Quran” Persoalan : Apakah akhlak pemimpin-pemimpin PAS dan penyokong PAS samada dari segi (Percakapan dan Perbuatan) mereka mengambarkan Al-Quran dan Hadis? _Jelas amat jauh beza tingkah laku mereka kalau diandingkan dengan Al-Quran dan Hadis. Ini menunjukkan bahawa Al-Quran dan hadis juga turut diperalatkan oleh Pas bagi mencapai tujuan politik mereka.
AMANAH PERJUANGAN ISLAM: Sebelumnya adalah dipikul oleh Rasulullah , para sahabat , pejuang-pejuang Islam dan seluruh umat Islam dalam menegakkan kalimah Allah dan agama Allah kini Pas mendakawa bahawa perjuangan Islam: hanya pemimpin-pemimpin mereka. Ulama-ulama mereka sahaja. Ahli-ahli dan penyokong mereka sahaja yang memperjuangkan Islam malah sanggup menafikan hak orang lain dengan penuh sombong dan bongkak. Segala perlaksanaan orang lain tentang semuanya tidak betul malah dicaci sedangkan Pas tidak melakukan apa satu pun dan masih dianggap merekalah lebih ISLAM dari orang lain.
ASAS DAN MATLAMAT PERJUANGAN: Asas dan matlamat perjuangan Islam adalah menegak dan mengukuhkan Iman dan Aqidah termadsuk syariat, muamalah , munakahah merangkumi segala suruhan dan menjauhi segala laerangan Allah. MALAH bagi PAS TIADA ada ASAS perjuangan yang kukuh mengenai persoalan (Iman dan Aqidah).
Hanya bagi mereka semata-mata mahu (BERKUASA) tanpa melaui sebuah doktrin yang jelas. Tegasnya Pas tidak ada lansung matlamat perjuangan sebaliknya hanya memuaskan nafsu di samping mencari kedudukan , kekayaan sehingga agama Allah dijadikan urusan jual beli oleh mereka demi mencapai matlamat ini.
Terbukti matlamat perjuangan Pas tidak melaui dakwah atau tarbiyah didikan Islam sewperti yang dilaksanakan oleh para nabi khususnya nabi Muhammad s.a.w. YANG JelAS diperlakukan oleh Pas adalah dakyah (menghasut dan menanam sifat kebencian di kalangan ahli mereka terhadap pemimpin negara dengan menggelar gelaran yang buruk dan hina). Contoh: “Dr Mahadzir Mahafiraun dan Mahazalim” melalui ceramah-ceramah parti, kaset, majalah , internet dan kempen-kempen politik yang menjadi alat perjuangan bagi mencapai tujuan Pas – perbuatan mereka ini amat bertentangan dengan Islam.
ARAH TUJU ISLAM SEBENAR : seperti yang melaksanakan oleh nabi s.a.w. dan para sahabat seterusnya para-para ulama ‘ warassatun Anbiya’ adalah mengeluarkan manusia dari kejahilan ke jalan kebenaran secara mendampingi mereka dengan memberi nasihat sifat berlemah lembut dan memujuk hati mereka sehingga berjaya memikat mereka kepada Islam sebenarnya. SEBALIKNYA pendekatan Pas memaki hamun, mengkeji caci, menghina dengan sikap kasar semata-mata untuk mendapat pengaruh dan penyokong Pas lebih kepada sikap ganas dan kasar kerana mereka dididik secara agresif oleh pemimpin-pemimpin mereka yang nyata bercanggah dengan kaedah islam.
PERPECAHAN UMAT ISLAM
PUNCA : SALAH TAFSIR AYAT AL-QURAN:
Pada tahun 1963 : Dewan ulamak Pas Kelantan menyalahkan ayat al-Quran dari maksud asalnya yakni surah Aali-Imran ayat 28: memutuskan satu hukum yang berunsur FATWA: “ Orang Islam yang bekerjasama dengan orang kafir (berkongsi kuasa) memerintah negara kafir” (Ayat ini disalah tafsirkan maksud asal dan dibaca separuh awal sahaja).
KESANNYA : Orang Melayu (Islam) yang menyokong UMNO sebelumnya takut dan bimbang menjadi kafir atas penyalah guna ayat ini terus dengan kancah penipuan Pas lantas meninggalkan UMNO. Tambahan diperjelaskan oleh Ustaz Pas kepada masyarakat : “Bagi mereka yang berbuat demikian maka terputus hubungan dengan Allah (kafir) “. Persoalan mereka: dengan siapa nak diharapkan lagi selain pertolongan Allah? Apakah nak bersama UMNO lagi ke? Inilah punca besar kenapa sebilangan rakyat tertipu menjadikan perpecahan hebat pada ketika itu. (Terutama golongan yang kurang pengajian agama) dan terus mempercayai dakyah itu.
Pada tahun 1978: dewan ulamak Pas Kelantan dalam perjumpaan mereka di Pondok Pasir Tumbuh, Kelantan : sebaik sahaja Pas dipecat daripada BN.
Menjadikan surah Al- Maidah ayat 44, 45 dan 47 sekali lagi UMNO menjadi kafir: “Kerana orang UMNO menjadi kafir, zalim dan fasik kerana tidak melaksanakan HUKUM ALLAH”.
Tafsiran hanya diberikan makna lahir sahaja. Dan bercanggah dengan tafsiran AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH yang mengaitkannya dengan sebab ENGKAR barulah menjadi KAFIR.
Al-Qurtubi dalam kitab tafsirnya: “Menyatakan seseorang muslim itu dia tidak kafir walaupun dia membuat dosa besar. Dikatakannya di dalamnya ada persoalan yang disembunyikan iaitu sesiapa tidak menghukum dengan hukum Allah s.a.w. kerana menolak Al-Quran dan menyangkal Rasul (Hadis) yang mulia maka dia kafir.
Al-Iman Al Razi berkata dalam tafsirannya : “ Adapun orang yang mengenali dengan hatinya adanya hukum Allah s.w.t. dan mengakui dengan lidahnya adanya hukum Allah s.w.t. tetapi dia bertindak menyalahinya maka dia telah menghukum dengan apa yang diturunkan Allah s.w.t. . Akan tetapi dia telah meninggalkannya dari segi perbuatan. Maka tidak mesti termasuk dalam kategori ayat ini, maksudnya tidak kafir. Inilah jawapan yang betul . Wallahu A’alam. (Tafsir Al-Razi Juuzuk 3, halaman 410).
Pada 24 September, 1980: Hj.Hadi Awang salah tafsir: Maksud Ayat 251 surah Al- Baqarah
Katanya: “Dan jikalau Tuhan tidak menjadikan manusia itu bergaduh, bermusuh, berkelahi, nescaya akan rosaklah muka bumi”.
Apabila cerita sebenar disembunyikan dan tidak diperjelaskan menyebabkan pengikut Pas menjadi lebih berani bermusuh kerana ada hukum yang difahami mereka pengikut Pas menjadi lebih berani bermusuh kerana ada hukumyang difahami mereka sebagai fatwa: “ Tuhan Mahu Kita Bergaduh” itu – Kesannya orang Pas berani bertindak ganas dan mahu kepada perbalahan. Tambahan pula pada tahun 1981 Hj. Hadi sekali lagi MENCIPTA HUKUM : yang paling kontroversi dan kemudian dicetak menjadi AMANAT HAJI HADI. Makksud hukum itu ialah “LAWAN UMNO/BN MATI SHAHID”.
Kesannya : berlarutan sembahyang dua imam di terengganu. Lebih serius lagi 19 Nov. 1985 “PERISTIWA BERDARAH MEMALI” yang mengorbankan 18 jiwa.

Anonymous said...

kepada tuan punya blog.
apa yang betul dengan pas ,takde satu pun yang betul.kata nak cari titik pertemuan. apa daaaaaaaaa

Anonymous said...

bodoh dah kalah dah umno!

ini blog ker yang direport dek halim othman tuhhh

Anonymous said...

cehh bla lah ajk rasuah!

nak tunggu demeh masuk jel!

Anonymous said...

Kalau UMNO perjuang Islam, PAS dah tentu tak wujud. Tak payah nak tulis panjang-panjang. Orang PAS tetap PAS tapi orang UMNO belum tentu ini terbukti di KT. Org UMNO pikir habuan nak berjuang, kalau Ketua Bahagian tidur Hotel. Ketua cawangan pun nak tidur hotel. Pakai duit sendiri jangan harap, duit UMNO juga dok sapu tak dapat duit merajuk. Macam mana ahli UMNO nak berjuang. Parti KARAT ini akan ditelan dek bumi kerana pemimpin dan ahli yang tak mengikut jalan yang lurus yang mereka fikir habuan.

Anonymous said...

Gempak!!!!!!

Blogger Angin Perubahan GAY!!!

Aku dpt maklumat dari sumber yang boleh dipercayai!!!!

Tunggu ...........................

Berita ini akan tersebar sedikit masa lagi!!!

Anonymous said...

betul ke tua kutuk ni GAY?

jaga jaga yb aman nanti kena sonot!!!