Wednesday, October 5, 2011

SEBAB PULUT SANTAN BINASA


Kalau nak baca tulisan ni, kena baca mengikut rentak lagu Allahyarham TS P.Ramlee "Queen Control"

Dengar-dengarlah tuan, ini kisah seorang blogger;
Kerna mulut celupar, dia disaman seorang menteri;
Mau dedah di sana, mau juga dedah di sini;
Bila sampai waktunya, dia ngaku semuanya fitnah

Alah mak !!

Janganlah buat fitnah lain kali,
mesti hati-hati,
Sekarang muka mau sorok mana,
sorok dalam laci .....


Anilah al kisah Mutalib MD seorang blogger hebat dan sangat berani dalam Sabahkini.net.

Tulisannya tentang YB DSU Dr.Rais Yatim yang dituduhnya 'merogol' pembantu rumah bernama Robengah.

Demi membersihkan nama, Pak Menteri menyaman beliau atas beberapa artikel yang berkaitan tuduhannya.

Namun Hero Mutalib MD mencabar Pak Menteri atas tuduhannya sebagaimana petikan berikut:-


SEKALIPUN Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Mohd Rais Yatim telah memfailkan saman terhadap saya berhubung dakwaan Sabahkini.net bahawa beliau terlibat dengan Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang dianggapnya sebagai fitnah, namun saya amat gembira jika beliau menghadiri Persidangan Blogger Asean hari ini (Ahad).

Sebagai Blogger Profesional, saya tidak kisah atau terkilan jika Rais dijemput untuk menjadi moderater bagi sesi pleno forum yang bertajuk ‘Parameters-Thе Fine Between Whаt’s Allowed аnԁ Whаt’s Nοt’ kerana saya rasa Rais wajar berdepan dengan para Blogger termasuk saya, kerana itu tugas beliau sebagai Menteri yang menjadi ‘Penyibuk’ kepada Blogger selama ini.

Mengikut program yang terdapat dalam jadual, saya akan menjadi panel untuk membincangkan tajuk di atas yang dipengerusikan oleh Datuk Zaini Hassan (Timbalan Ketua Pengarang Utusan Malaysia); namun saya tidak gentar jika Rais hadir bersama peguamnya (atau ditemani Peguam Negara) sekalipun untuk menjadi moderator atau peserta.

Jika Rais ditemani Peguam Negara sekalipun, saya tidak gentar – Mutalib MD



Tetapi .....

Pada 4hb Oktober 2011, Mutalib MD memohon maaf secara terbuka kepada Pak Menteri dan mengakui bahawa artikel tuduhannya adalah fitnah. "Saya berjanji, lain kali takkan buat fitnah lagi", kata Mutalib dengan nada insaf.


NGUPING TERUS : Ha! Tu lahhhh, cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengan>

No comments: