Wednesday, October 22, 2008

KHALID SAMAD : LEBIH LAJAK DARI LAJU?

Dalam sesawang rasmi PAS http://www.pas.org.my tanggal 20 Oktober 08 ada berita menarik khusus bagi pemerhati dan penganalisis politik. Khalid, ahli parlimen Shah Alam dipetik sebagai berkata, "Pas sudah mencadangkan portfolio yang dikehendaki dalam kerajaan baru yang bakal dibentuk Pakatan Rakyat (PR)."

Cadangan tersebut katanya adalah hasil perbincangan peringkat pertama pembentukan kerajaan baru dengan PKR dan DAP yang barlangsung baru-baru ini.

"Oleh yang demikian kita telah bersedia untuk mengambil alih kerajaan apabila menghantar lima pemimpin iaitu Presiden, Timbalan Presiden, dua Naib Presiden dan Setiausaha Agung", katanya lagi.
Huhhh alahai Khalid! Tak heranlah dalam blog 'antihusam.blogspot.com' yang disiarkan pada 21 Ogos 2008 "Aku Engkau Dengan Tuan Guru", dia dikutuk teruk oleh penulis blog berkenaan. Penulis blog itu diyakini orang dalam PAS juga. Kita lihat petikan ini:-
Dengan personaliti, ketokohan dan kewibawaan Tuan Guru Presiden sedemikian, sangupkah anda apabila bercakap dengan beliau menggunakan perkataan "aku engkau" dengan beliau? Saya percaya semua tidak sanggup (gamak) samada lawan ataupun kawan termasuk diri saya sendiri. Sebelum ini tidak pernah terlintas dihati saya bahwa ada orang yang sanggup berbuat demikian. Tetapi amatlah mengejutkan dan menyedihkan apabila sekarang saya tahu dan kenal siapa yang sanggup dan memang senantiasa bercakap macam tu. Tak perlu saya berselindung dan orang itu adalah KHALID SAMAD, ahli Parlimen Shah Alam dan seorang ahli dalam Lujnah Politik PAS.
Cubalah kita bayangkan betapa rendahnya martabat Tuan Guru Presiden menurut kaca mata Khalid Samad sehingga di"aku-engkau"kan. Kalau nak cakap "ana anta" pun kita rasa macam dah kasar inikan pula "aku engkau". "Ana anta" kalau ikut penggunaan bahasa Arab pun lebih kurang macam "aku engkau" juga. Kalau Hatta Ramli yang kurang ajar tu memang dia cakap "ana anta" saja dengan Tuan Guru Presiden. Tapi Khalid Samad ni dah lebih teruk dari kurang ajar. Biadab, takdak akhlaq dan menuju ke arah syakhsiyah jahiliyah. Orang UMNO pun tak cakap macam tu kat ketua mereka. Paling kurang mereka akan bahasakan Pak Lah atau Dato Seri.

Dalam Muktamar PAS baru-baru ni kita boleh lihat betapa Khalid Samad begitu terdesak nak jadi juara puak Erdogan dalam PAS. Ucapannya dalam membahaskan usul tempohari hanya menampakkan kebodohan beliau sendiri. Berapi-api macam sapi (yang kena cucuk hidung) tapi takdak isi. Beliau cuba berlagak pandai bila menceritakan kedudukan PAS dengan PKR/PR di Selangor sedangkan beliau tidak terlibat secara langsung dalam pentadbiran negeri Selangor. Apa yang dia tahu? Orang yang layak bercakap hanyalah Dato' Hasan Ali sebagai Exco kanan kerajaan negeri. Ust Salehin yang jadi wakil Selangor dalam muktamar tu pun layak bercakap dan dia lebih tahu dari Khalid sebab dia duduk dalam Majlis Pakatan Rakyat Negeri.

Kesimpulannya PAS kena buang dan turunkan pimpinan yang kurang ajar seperti beliau yang tidak melambangkan keperibadian Parti Islam. Lebih-lebih lagi apabila beliau sendiri tidak ada rasa hormat sehingga bertindak menghina dan merendah-rendahkan martabat seorang ulama besar seperti Tuan Guru Presiden PAS sendiri dengan perkataan "aku engkau". Sedarlah bahawa tiada tempat untuk orang-orang yang biadab dan celupar terhadap kepimpinan ulama PAS seperti Khalid, Hatta Ramli, Hanifa Maidin dll.

Itulah Khalid menurut tulisan Si Penulis blog antihusam!

Sebab itulah dalam isu yang sama, Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr.Hassan Ali, yang juga Exco Kerajaan PR Selangor, dalam Sinar Harian (SH) halaman N3 menyatakan bahawa beliau tidak terlibat bincang kerajaan baru.

"Saya tidak tahu menahu mengenai perkara berkenaan. Malah, saya tidak terlibat dalam perbincangan tersebut kerana saya lebih banyak menjaga negeri ini (Selangor)", katanya.

Secara sinis Hassan berkata, "Mungkin Khalid lebih tahu mengenainya sebab dia duduk di peringkat persekutuan (federal). Mungkin juga saya tidak diberitahu mengenai perbincangan itu".

Yang peliknya, kenapa Si Khalid yang buat kenyataan akhbar menyangkut perkara besar parti? Bukan Presiden, atau Timbalan, atau Setiausaha, atau sekurang-kurangnya Ketua Penerangan. Rasa pelik ini bukan kepada Penulis, tetapi cakap-cakap di kedai kopi penyokong PAS, itulah dia!

NGUPINGTRUS : Susah juga agaknya PAS ada orang macam Khalid. Lebih lajak dari laju!

1 comment:

Anonymous said...

Baca blog macam antihusam kau dah nak buat conclusion macam2. Kalau tak tau tanya pada yang tau bro, kalau tanya kepada yg bangang. Nanti sama2 nampak bangang :)