Tuesday, October 14, 2008

ANWAR! HANG TUKAR SENDIRI BAJET TU NANTI


Memang tak anih lagi ! Apa yang ditulis dalam blog ini semalam, memang benar. Tidak ada usul undi tak percaya kepada PM. Sidang Dewan Rakyat hari pertama sesi kali ini setelah tertangguh sepanjang Ramadhan berjalan dengan tertib. Tidak ada kecoh. Tidak ada kejadian lari keluar dari dewan, melainkan MP BN yang kelihatan terlalu bosan dan meluat dengan gelagat Anwar yang kemaruk bercakap di Parlimen setelah bercuti panjang lebih kurang 10 tahun.


Dalam membahaskan Bajet 2009, Anwar berlegar-legar di 'point' yang hampir sama yang memberikan konklusi bahawa bajet tersebut tidak relevan dan perlu dibuat semula. Dek kerana petah berpidato, maka ucapannya jadi panjang. Singgung sana, singgung sini, siku orang itu, siku orang ini, orang itu tak betul, orang ini tak kena. Semua orang tak betul. Dia saja yang betul. Dia saja yang hebat!


Itulah Anwar bin Ibrahim.


Dia dok desak Pak Lah dan Kerajaan BN buat semula Bajet 2009. Hal sedemikian teringat Penulis masa zaman persekolahan dulu. Buat 'homework' tak betul atau tak sesuai menurut guru berkenaan, maka disuruhnya buat lain. Maka lembik leherlah balik semula ke meja tulis untuk buat semula kerja yang disuruh guru tadi.


Demikianlah agaknya yang dikehendakkan oleh Anwar kepada Pak Lah (atau Najib selaku Menteri Kewangan baru).


Dalam hal ini, pandangan Penulis kepada Anwar mudah saja. Hang tak payah suruh Pak Lah dan Kerajaan BN buat bajet baru. Hang tunggu saja Kerajaan Pakatan Rakyat yang hang nak tubuhkan sebelum Raya Haji nanti. Masa tu nanti, hang sendiri selaku Perdana Menteri dan mungkin Menteri Kewangan, buatlah bajet sebagaimana yang hang mau. Abis cerita! Nak syarah panjang-panjang buat apa?


Orang sebenarnya bukan tak tau sapa Anwar dilihat dari sudut 'intelektual'nya. Kawan-kawan sama universitinya dulu tau semua. Dia pun bukan cerdik sangat. Malah ada kawan-kawannya mendakwa keputusan akhir pengajian di universitinya bukan bagus sangat. Penulis tak tau, tapi tanyalah pada 'rodong-rodong'nya.


Saat sekarang Anwar seharusnya mendahulukan proses menukar Kerajaan BN kepada Kerajaan PR. Bukan bahas bajet yang diutamakan. Bawa usul undi tak percaya tu dulu. nanti dah jadi pemerintah, bajet tu boleh buat baru. Buat revision. Buat Bajet 2009 yang paling baik. Mahfuz Omar boleh bantu. Dia pun hebat juga. Dia banyak tau tentang selok belok macamana nak parking kapalterbang! Kerja nak susun kapalterbang kat airport pun dia boleh buat, takkan nak susun kertas bajet dia tak boleh bantu.


Syaratnya, janganlah lupa masukkan sekali nama Ahli Parlimen Pokok Sena tu sebagai Menteri kabinet. Janganlah lantik budah muda Ahli Parlimen tukang foto Lingam!


lainlah pulak, kalau Anwar dah tak berapa yakin Kerajaan BN akan boleh ditumbangkan. Tapi kalau mengikut nada cakap Anwar tentang usahanya menumbangkan Kerajaan BN, dia dah semakin 'loyo' dan tidak begitu yakin. Hanya dibuat-buat yakin saja supaya suku sakat dalam Pakatan Rakyat tidak berpaling belakang darinya. Sebab itulah kata-katanya dah ada sandaran kepada 'kalau rakyat mau perubahan, takkan ada siapa boleh menghalang'. Tidaklah macam dulu, beliau sangat pasti bahawa 16 September 2008, Pakatan Rakyat akan membentuk kerajaan baru. BN akan tersungkur! Perjalanan ke Putrajaya sudah terlalu hampir!


NGUPING TRUS : Siakap senohong gelama ikan duri, banyak kali cakap bohong baru boleh join Datuk Seri ...!


No comments: