Thursday, October 9, 2008

PRASANGKA BURUK, GODAAN SYAITAN

Aneh juga ya! Lidah yang sentiasa menyebut nama Allah dan menjunjung perintah RasulNya, berjuang dalam organisasi yang disebut-sebut Wadah Islam, tapi rupa-rupanya mudah juga digoda oleh syaitan la'natulLah.

Maksud Penulis ialah, dengan memetik satu tulisan Sdr.Basiron Abdul Wahab, wartawan Harakah (lidah rasmi PAS) yang diterbitkan dalam media elektronik HarakahDaily.net berjudul "Felda: Peneroka kesal jadi mangsa sabotaj".

Tulisan tersebut memuatkan dakwaan dari seorang peneroka Felda Koyan 1, Pahang Sulaiman Hamzah 72 tahun yang kononnya permohonan mendapatkan pinjaman membaiki dan membina rumah telah disabotaj oleh pihak tertentu. Akibatnya permohonan kira-kira dua tahun yang lalu telah gagal. Menurut Basiron lagi, sabotaj tersebut telah dilakukan oleh pihak tertentu yang ada kaitan dengan parti politik. Dalam erti kata lain, UMNOlah tu!

Setelah membaca tulisan tersebut, Penulis lantas menghubungi YB Dato' Wan Rosdy Wan Ismail, Exco Kerajaan Pahang merangkap ADUN Jelai di mana kes yang didakwa termasuk dalam wilayah DUN Jelai.

Menurut Wan Rosdy, dakwaan tersebut adalah prasangka buruk individu terlibat. "UMNO tak terlibat dengan permohonan tersebut kerana dia terus dihantar kepada pihak pengurusan Felda", katanya.

"Saya selaku Wakil Rakyat dan pimpinan UMNO di kawasan ini tidak mengamalkan sikap pilih kasih seperti yang didakwa. Buktinya, permohonan biasiswa atau pinjaman pendidikan dari Yayasan Pahang saya sokong untuk kelulusannya tanpa mengira pemohon berkenaan dari kelompok mana. Terpulang pihak Yayasan untuk menimbangkan sama ada layak atau tidak. Ada anak orang UMNO yang tak dapat. Ada juga anak orang PAS yang tak dapat. Janganlah kalau anak orang PAS tak dapat, tuduh pula saya dan UMNO melakukan sabotaj. Mungkin terdapat kesilapan di mana-mana di pihak pengurusan Felda", jelas Wan Rosdy panjang lebar.

"Demikian juga dengan permohonan-permohonan perkara lain, "tambahnya lagi.

Dalam isu permohonan pinjaman rumah ini , Penulis difahamkan, Setiausaha UMNO Bahagian Cameron Highlands, yang juga anak peneroka Felda Koyan, terpaksa menunggu lebih kurang dua tahun untuk mendapatkannya. Tohmahan bahawa kegagalan Suliman Hamzah dan 'ramai lagi rakan ahli PAS' yang menerima nasib sama, hanyalah prasangka buruk dan jahat yang dipengaruhi oleh godaan syaitan semata-mata.

Memanglah syaitan memiliki keistimewaan untuk menggoda anak Adam a.s tanpa mengira status dan darjat. Semakin basah lidah bercakap perkara agama, semakin kuat godaannya, tanpa disedari!

Terhijab pandangan mata dan pendengaran telinga terhadap kebaikan orang lain. Yang sentiasa bermain di sudut 'dhomir' adalah, orang yang tidak sewarna kita semuanya jahat dan busuk hati! Tanpa disedari, hati sendirilah sebenarnya yang busuk.

Sedarilah, segala apa yang dicakap dan ditulis akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah Azzawajalla di akhirat nanti.

NGUPINGTRUS : Duhai Allah, jauhilah diri ini dari godaan syaitan yang sentiasa memiliki prasangka buruk keterlaluan kepada orang lain.

1 comment:

Anonymous said...

Saya berpendapat Dato' Wan Rosdy tiada kena mengena dalam perkara tersebut, itu masalah kelemahan pengurusan FELDA yang mempercayai penasihat-penasihat dari kalangan JKKK yang tidak mampu untuk memimpin tapi mahu jadi pemimpin, ini dapat dilihat bagaimana mereka rosaknya Koperasi Felda Koyan Satu hingga lingkup.