Friday, September 17, 2010

SUN-TZE : SIAPAKAH PENGIKUTNYA DI MALAYSIA?


DISADUR DARI BLOG UNSPINNER



Terjemahan dalam bahasa Melayu:

1. Persendakan untuk menutup tradisi-tradisi sah dalam negara lawan anda seperti hak keistimewaan Bumiputera dan Kontrak Sosial dipersendakan serta hak kebudayaan Melayu dan Pribumi sebagai kebuadayaan aliran perdana diperlekehkan.

2. Kaitkan pemimpin dengan hal ehwal jenayah dan jadikan mereka bahan kebencian rakyat pada masa-masa tertentu. Contoh: Mengaitkan Najib dan Rosmah dengan pembunuhan Altantunya dan mencemarkan nama baik bekas IGP Tan Sri Musa Hasan sebagai kepala kongsi gelap.

3. Mengacau usaha dan urusan kerajaan dengan apa cara. Contoh Mahfuz yang segera memperlekehkan kerja polis dan membuat tuduhan melulu dalam kematian Sosilawati. Mengacau proses siasatan dalam kes Kugan dan Teoh Beng Hock.

4. Jangan sesekali cemekkan individu yang terendah dan paling dibenci oleh negara musuh kamu. Contoh: Mahu membawa kembali Chin Peng. Amerika, Singapura dan barat tidak dikecam.

5. Menyebarkan pemisahan dan perselisihan sesama wagnanegara. Contoh: Perkasa dan UMNO? Menentang 1Sekolah suapya rakyat tidak bersatu padu.

6. Jadikan kaum muda menentang kaum tua. Contoh: Anak muda Melayu lebih condong kepada PKR dan PAS.

7. Pemurah dengan janji dan hadiah kepada mereka yang bekerjasama dan bersekongkol. Contoh: Anwar menjanjikan Timbalan Perdana Menteri kepada kaum Cina. Kebeasan ugama hingga orang Islam boleh dimurtadkan. Tukar perlembagaan tanpa 153, 152 dll.
Strategi subversif ini sedang berjalan. Jangan sampai anda disempitkan dengan isu-isu kecil yang diperbesarkan hingga anda tidak dapat lihat gambaran besar yang sedang berlaku.

NGUPINGTRUS : Berdasarkan daripada apa yang diperkenalkan oleh Sun-Tze, siapalah agaknya yang mengamalkannya di bumi Malaysia ini?

No comments: