Thursday, May 28, 2009

AL-USTAZ PENCERAMAH POLITIK


HEBAT! HEBAT!
Dalam keadaan terangkak-terangkak, Penulis baca surat khabar The Star pagi ni 28.5.2009 halaman N8, mata tersorot pada gambar seorang jejaka diapit oleh dua orang wanita jelita. Tak taulah pulak kalau gambat tu super impose?
Bila baca 'caption'nya barulah Penulis perasan, jejaka tersebut Ustaz Akhil Hayy. Beliau diapit oleh seorang penyanyi lagu-lagu nasyid yang jelita Waheeda, sementara seorang lagi adalah isteri kepada Al-Ustaz.
Kalau nak ikutkan, sebenarnya ia bukanlah ada nilai berita sangat kerana seorang jejaka diapit oleh oleh lebih dari seorang wanita. Malah, kalau Al-Ustas diapit oleh empat orang wanita pun bukan juga tinggi nilai beritanya. Tetapi kalau Waheeda Wassini seorang dan diapit oleh empat jejaka ----- itu satu nilai berita yang tinggi.
Tentang 'nilai berita' ni samalah juga kalau kucing makan tikus. Ia perkara biasa. Tapi kalau ada cerita tikus makan kucing --- itu nilai berita yang tinggi.
Berbalik kepada berita Al-Ustaz --- Penulis ada juga memiliki kaset ceramah Al-Ustaz, terutamanya ceramah politik beliau di pentas PAS. Memang hujah dan cara penyampaiannya menarik. Bacaan ayat-ayat suci yang menusuk hati, ditambah pula dengan lagu bacaan yang melintuk liuk. Ceramah yang diselang seli dengan petikan-petikan nyanyian lagu pop dan kadang kala rock. Memang hebat!
Lebih hebat lagi apabila isi ceramah berpaksikan kepada bebelan bahawa pemimpin dan Kerajaan BN/Umno tak islamik, tak bertamadun, jahiliyyah dan segala macam kejelekan --- yang baik hanya ada pada pemimpin dan Kerajaan PAS. Tak heranlah, setiap kali tekanan intonasi suara merdunya itu akan diiringi oleh tepukan dan laungan takbir para penonton.
Rupa-rupanya, Al-Ustaz bukan sahaja hebat berceramah motivasi, berpidato politik, bernasyid dan bernyanyi, beliau juga hebat dalam perkara-perkara lain yang selama ini orang lain tak tau --- Hebat bercinta.
Kok ya pun Ustaz ... janganlah bawak anak dara orang pergi menonton wayang di pawagam. Dalam hal ini, Penulis tak pernah terjumpa, tetapi berita di akhbar sudah tersebar luas tentang itu.
Bila direnung-renung, adalah lebih baik selepas ini Al-Ustaz tak usahlah dok ceramah motivasi. Apa lagi berada di pentas politik PAS. Buat malu je!
Dulu pernah seorang wakil rakyat PAS di Perak dipecat kerana berjoget dalam satu majlis dan disaksikan oleh ramai orang. Dipecat!
Al-Ustaz masuk pawagam bawak anak dara orang. Memanglah dalam pawagam tu ramai orang, tapi gelap gelemat. Hanya sekali-sekala saja ada kelibat cerah, apabila screen terpancar dengan warna cerah. Dan kalau dah dalam gelap tu pulak, macam-macam boleh jadi. Maklumlah iblis pun banyak dalam tempat tu. Alangkan dalam tempat terang pun banyak iblis, inikan pula dalam tempat gelap. Haiiiii! entahlah!! Geli geleman rasanya.
NGUPINGTRUS : Tak sangka! Hanya Haji Mat Sabu, Naib Presiden Pas saja rasanya yang boleh nasihatkan Al-Ustaz.

No comments: