Wednesday, September 17, 2008

APA DAH JADI ?

Pelik sungguh ye! Orang ramai sudah dijemput sekampung, orang luar juga dah tahu, kerbau sudah diikat, tukang sembelih sudah datang, pisau sudah diasah tajam, rempah ratus sudah disiapkan, kayu api sudah bersusun, kawah belanga dan pinggan mangkuk sudah tersusun di sabak, saudara mara jauh dan dekat dah berkumpul dengan wajah yang sangat ceria!! Maklumlah nak meraikan hari keramat. Hari yang sangat dinanti-nantikan. Hari yang akan tersemat dilipatan sejarah seumur hidup. Dah tak sabar rasanya.
Hari ini baru 15 haribulan. Besok 16 haribulan. Itulah harinya!!
Hari ini, 16 haribulan. Pagi-pagi lagi saudara mara dah bersiap dengan pakaian istimewa. yang lelaki dengan sepasang Melayu complete. Yang perempuan pula siap berbaju kurung dengan selendang beropol. Maklumlah! hari ini adalah d-day. Hebat!
Tapi belum sempat melangkah turun untuk berarak, Tok Ketua kata, majlis kenduri tak jadi pada hari ini. Ia akan ditunda ke tarikh lain.
"Bila tarikh lain tu Tok?" tanya saudara mara di kiri kanan.
"Errrrrrr, emmmm, errrrr, emmmm", keloh Tok Ketua yang masih belum ada madah untuk berhelah.
"Apa dah jadi Tok. Jadi ke tak hari ni? Dulu Tok kata 16 haribulan. Hari ni kan ke 16 haribulan. Takkan tak jadi hari ni. Kita dah tunggu lama dah. Kalau tak jadi hari ni, bila pulak akan jadinya?", soal seorang ahli keluarga bertubi-tubi.
"Errrrrrr, sebenarnya bukan tak jadi. Jadi tetap jadi. Cuma kita tangguhkan ke hari lain", jawab Tok Ketua dengan confident.
"Yelah, malam tadi dan hari-hari sebelumnya kan ke Tok kata yakin, 16 haribulan ni jadi. Tak ada langsung nada cakap Tok yang membayangkan 16 haribulan ni tak jadi. Kami bukan apa Tok, semua orang dah tau. Bukan saja orang kampung dah tau, orang bandar pun tau. Bukan saja orang dalam negeri tau, orang luar negeri juga tau. Malu kita Tok. Kami malu. Kami ada maruah. Tok mungkin tak tau malu Tok juga mungkin tak ada maruah." Sinis beberapa ahli keluarga lain.
"Perhatian! Perhatian! Perhatian!" Laung seorang anak muda yang mengejutkan. "Kita dengan ini". Sambungnya lagi sambil tangannya pantas memutar cd lagi Tan Seri SM Salim yang diubahsuai liriknya.
"Apa dah jadi,
apa dah jadi,
16 haribulan tak jadi lagi,
apa dah jadiiiiiiiiiiiiiiii!"
Masing-masing saling berpandangan mendengarkan lirik lagu Tan Seri SM Salim tersebut.
Tapi hebatnya Tok Ketua, dia hanya sengeh saja macam kerang busuk. Buat muka sadin. Seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku.
Catatan: Tirai pun ditutup.
Pengacara mengumumkan Cerita 16 September tamat sambil memberikan sedikit ulasan supaya para penonton tidak mudah terpukau dengan seseorang yang bijak bermain dengan kata-kata.

No comments: